بازاریابی چیست و چه مزایایی دارد

بازاریابی چیست و چه مزایایی دارد

اولین دغدغه هر کسب و کاری افزایش فروش است. لازمه فروش بیشتر معرفی کالا و خدمات به مشتری است. بازاریاب در واقع حد واسط بین فروشنده و خریدار است. در واقع بازاریابی مجموعه فرایند و عملیاتی هایی است که در طی آن کالا به دست مشتری هدف می رسد. مشتری هدف کسی است که قصد خرید دارد اما در انتخاب خود سرگردان است.

بازاریابی چیست؟

اولین دغدغه هر کسب و کاری افزایش فروش است. لازمه فروش بیشتر معرفی کالا و خدمات به مشتری است. بازاریاب در واقع حد واسط بین فروشنده و خریدار است. در واقع بازاریابی مجموعه فرایند و عملیاتی هایی است که در طی آن کالا به دست مشتری هدف می رسد. مشتری هدف کسی است که قصد خرید دارد اما در انتخاب خود سرگردان است. کار بازاریاب هموار کردن مسیر فروش است پس یک بازاریاب در این مسیر موظف است که اطلاعات خود را در خصوص کالا و یا خدمات ارائه شده افزایش دهد و از سوی دیگر نیازهای مشتریان را جستجو و مطابق با نیازهای آنها اقدام به تبلیغ کند.

به طور کلی می توان وظیفه بازاریابی را در 4 دسته زیر قرار داد:

  • آگاهی رسانی: در این مسیر بازاریاب موظف است کالا و خدمات را به درستی معرفی کند. لازم به ذکر است نباید در این مرحله از غلو و یا دروغ استفاده شود زیرا قرار است مشتری به گفته های بازاریاب اطمینان پیدا کند.
  • افزایش راه های ارتباطی: بازاریابی یعنی رسیدن به مشتری از مسیرهای گوناگون پس باید از تمام راه های تبلیغاتی جهت اطلاع رسانی به مشتری استفاده شود.
  • جذب مشتری: در این مسیر بدون شک بازاریابان با مشتریان بالقوه ای برخورد می کنند که تنها دلیل عدم خرید آنها شک و تردید است. پس بازاریاب وظیفه ی تبدیل کردن مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل را بر عهده دارند.
  • حفظ مشتری: بسیاری گمان می کنند بعد از جذب مشتری فرایند بازاریابی خاتمه می یابد اما باید گفت اینگونه نیست. یکی از مسئولیت های بازاریاب تبدیل کردن مشتریان به مشتریان وفادار است. این امر وابسته به مهارت های فردی افرادی است که در این حوزه فعالیت می کنند.

آشنایی با تکنیک های بازاریابی

به طور کلی برای بازاریابی می توان دو تکنیک برونگرا و درونگرا را معرفی کرد. تفاوت این دو نوع در نحوه ارائه اطلاع رسانی است. در نوع اول، یعنی برونگرا، از وسایل ارتباط جمعی مانند سایت ها، شبکه های اجتماعی، تلویزیون و … برای آگاهی رسانی از برند استفاده می شود. اما در نوع دوم  به صورت غیر مستقیم صورت می گیرد. در این نوع بازاریابی اصولا در طی یک دوره آموزشی رایگان محصول و یا خدمات مورد نظر معرفی می شود.

 

بازاریابی دیجیتال

تمامی کسب و کارها پذیرفته اند که دیگر کسب و کارهای سنتی رواج قبل را نخواهند داشت و لازم است آنها محصولات و خدمات خود را به فضای دیجیتال انتقال دهند. تنوع و وسعت این فضا سبب اهمیت یافتن بازاریابی شده است. لازم است به این نکته اشاره شود که بازاریابی امری تخصصی است و برای موفقیت در آن لازم  است از دانش افراد متخصص استفاده شود به همین دلیل بسیاری از صاحبان کسب و کار برای افزایش فروش محصولات و یا خدمات خود از راهنمایی های مشاور بازاریابی استفاده می کنند.

 

مزایای بازاریابی بر کسی پوشیده نیست اما در زیر به صورت خلاصه به برخی از این مزایا اشاره می شود:

  • افزایش فروش در کمترین زمان
  • شناسایی بازار هدف
  • بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجوگر
  • معرفی برند
  • تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل

Leave Your Comments