چگونه می توان فروش را افزایش داد؟

چگونه می توان فروش را افزایش داد؟

فروش به معنای ترغیب مشتری برای خرید محصولات و خدمات متفاوت است. در این راستا صاحبان کسب و کارها محصولات خود را ارزشمند جلوه می دهد به طوری که مشتری برای خرید مشتاق شود. در چندین سال پیش که تمام خرید و فروش ها محدود به بازارهای سنتی می شد شاید افزایش فروش به اندازه دنیای امروز دغدغه کسب و کارها نبود.

فروش و اهمیت آن در کسب و کارها

فروش به معنای ترغیب مشتری برای خرید محصولات و خدمات متفاوت است. در این راستا صاحبان کسب و کارها محصولات خود را ارزشمندتر جلوه می دهند تا مشتری نسبت به خرید مشتاق شود. در چندین سال پیش که تمام خرید و فروش ها محدود به بازارهای سنتی بود شاید افزایش فروش به اندازه دنیای امروز دغدغه کسب و کارها نبود. باید بپذیریم نفوذ دنیای دیجیتال و گسترش فروش در این فضا سبب افزایش رقابت شده است.

برای افزایش فروش محصولات استراتژی ها و تکنیک های مختلفی وجود دارد که هر کسب و کاری بنا بر تجربیات شخصی خود به کار می گیرد. اما آنچه اهمیت دارد شناسایی نیاز های مشتری و ارائه خدمات مطابق آنها است. اگر نیاز مشتری به درستی پاسخ داده نشود بدون شک رقبای ما می توانند از ما پیشی بگیرند.

اثر بازاریابی بر فروش

وظیفه بازاریاب معرفی محصولات و خدمات به مشتریان است. در واقع وظایف بخش بازاریابی شناسایی بازار و مشتری هدف، انجام تبلیغات هدفمند برای جلب نظر مشتری، حفظ مشتری و جهت دهی فعالیت های توسعه بازار است. اما تمام این کارها زمانی افزایش فروش را در پی دارد که مدیریت مواردی همچون پیش بینی بازار، پیش بینی میزان فروش، بررسی میزان رضایت مشتری و … به خوبی انجام شده باشد. به طور کلی می توان مدعی شد که رشد و ماندگاری  یک کسب و کار در گرو بازاریابی اصولی و درست است. اما متاسفانه بسیاری از کسب و کارها به علت نداشتن مهارت های فردی به صورت غیر تخصصی وارد عرصه بازاریابی می شوند. این امر سبب غفلت آنها از اهمیت راهنمایی های مشاور بازاریابی شده است. باید گفت بازاریابی امری تخصصی است که حضور نیروهای متخصص در پیشبرد هدفمند آن بسیار موثر است.  

 

استراتژی های افزایش فروش

برای ترغیب مشتریان به خرید ترفند ها و استراتژی های گوناگونی وجود دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:

  • بدون شک همه ی خریدارها مشتریان محصولات و خدمات ما نیستند. باید بازار و مشتری هدف را پیدا کرد. بعد از شناسایی این بازار لازم است که به صورت تخصصی نیازها و دغدغه های این بازار آنالیز شود. سپس با توجه به نتایج به دست آمده می توان محصولات و خدمات را معرفی کرد به طوری که مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل تبدیل شوند.
  • نباید تنها به مشتریان قدیمی و وفادار بسنده کرد. لازمه جذب مشتریان جدید به روز بودن و ایجاد تنوع در محصولات است به طوری که جوابگوی همه ی سلیقه ها باشد.
  • انجام تبلیغات موثر خصوصا در شبکه های اجتماعی به مشهور شدن یک برند بسیار کمک می کند. باید بدانیم بهترین بازاریاب ها و تبلیغ کننده ها مردم هستند به همین دلیل بهتر است که با ارائه محصولات با کیفیت و انجام تبلیغات موثر به مردم انگیزه تبلیغ دهیم.
  • در بسیاری از موارد خریدار در خرید مردد است پس برای ترغیب این دسته از مشتریان باید اقدام به تبلیغات موثری کرد. به طور مثال می توان حراج های فصلی یا مناسبتی برپا کرد تا در مشتری مردد انگیزه خرید ایجاد شود یا می توان با ارائه جملاتی مانند اتمام موجودی، موجودی محدود و … این انگیزه خرید را ایجاد کرد.
  • شناسایی بازار رقبا و آنالیز نقاط قوت و ضعف آنها می تواند در افزایش فروش تاثیر شگرفی داشته باشد.

 

 

Leave Your Comments