آشنایی با برندینگ

آشنایی با برندینگ

اهمیت موضوع برندینگ ناشی از ثروت و سودی است که برای سازمان ها می رساند. شهرت و اهمیت دوره برندینگ باعث شده است که اینفلوئنسر ها نیز در این بین به مسئله برند به خصوص برندینگ توجه ویژه داشته باشند. در این مطلب سعی می کنیم در مورد برندینگ و روش های بازاریابی در زمینه های مختلف از جمله فضای مجازی نیز به شکل خلاصه بپردازیم.

 

آشنایی با برندینگ

امروزه بسیاری از متخصصان بازاریابی به برندینگ به علت سود آوری و شهرت و محبوبیت برای مجموعه خود بیشتر از پیش پی برده اند. منظور از برندینگ به شکل ساده این است که برای یک محصول نام و نشان خاصی دهیم و با شعار تبلیغاتی و راهکار های بازاریابی توجه عموم افراد جامعه را به سمت محصول خود جذب کنیم. علت توجهات به برندینگ ناشی از آورده هایی مثل ثروت و سود سازی، ایجاد خلاقیت و شهرت در سطوح مختلف می باشد. قابل ذکر است که اهمیت دوره برندینگ بر پایه کارایی و اثر بخشی بر کلیه امور سازمان ها بوده و زمینه خلاقیت و تغییر به خصوص برای سازمان ها و شرکت هایی که وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند را ایجاد می کند. اگر بخواهیم به صورت ساده به برندینگ اشاره کنیم، می توانیم چنین بیان کنیم که برندینگ یا برند سازی محصولات به معنای مدیریت برند در یک سازمان می باشد که باعث افزایش جایگاه محصول و به نوعی آگاهی از برند محصول می باشد. انتخاب یک برند برای یک محصول به عوامل مختلفی بستگی دارد و به شکل های گوناگون محصول، ارائه خدمت و هم چنین سازمان یا موقعیت جغرافیایی صورت می گیرد. اکنون که بازاریابی نسبت به گذشته تغییرات بسیار زیادی کرده است و شرکت های مختلف با موقعیت ها و اهداف گوناگون و پشتوانه های متفاوت وارد بازار شده اند، حفظ موقعیت و  برندینگ به خصوص اهمیت دوره برندینگ برای مدیران ارشد مجموعه و هم چنین استفاده نیروی انسانی سازمان ها از این دوره ها بسیار مورد توجه است. در این شرایط سخت و پیچیده بازار است که نقش مشاوران و متخصصان بازاریابی از جمله اینفلوئنسرها به خصوص در زمینه فضای مجازی و سایت ها اهمیت می یابد و همه این عوامل به نوعی نشان دهنده اهمیت برندینگ برای یک سازمان بزرگ می باشد.

اهداف برندینگ

گفتیم که برندینگ بسیار مورد توجه افراد است. حال به اهدافی که برندینگ دارد به صورت خلاصه اشاره می کنیم و توضیحاتی در این مورد برایتان می دهیم:

  • ارائه داستان یا اطلاعات در مورد محصول یا خدمت
  • ایجاد تمایز بین محصولات شما با رقبا
  • خود شناسی و اهمیت و شناخت محصول شما با یک اسم خاص در بازار
  • شناخت کیفیت و ارزش محصول توسط برندینگ در بازار صورت می گیرد.

منظور از داستان یا اطلاعات محصول این است که شما با استفاده از برندینگ می توانید اطلاعات و پیش فرض هایی را در مورد محصول خودتان به بازار دهید. برای مثال اگر شما در زمینه تولید قطعات الکترونیکی فعالیت دارید می توانید با ارائه ویژگی ها، تمایز آن ها با سایر محصولات مشابه و اینکه چرا باید مشتریان محصول شما را بخرند اطلاعاتی را در این مورد به مصرف کنندگان خود در نقاط مختلف بدهید. دومین نکته در مورد اهداف برندینگ ایجاد تمایز یا تفاوت است. اگر بخواهیم در این مورد بحث کنیم، باید بگوییم که اگر دو چیز کاملا مشابه هم باشند از بسیاری جهات، هم از نظر ظاهر و هم چنین از نظر ارزش یکی هستند و جلوه خاصی ندارند، اما در صورتی که محصول شما تفاوتی را برای مشتری ایجاد کند یا در اصلاح بازاریابی خلق ارزش نماید از دیدگاه مشتری جنس شما جذاب تر خواهد بود. در نتیجه گاه همین تمایز به قدری اهمیت می یابد که با شنیدن اسم برند خاصی، خرید صورت می گیرد و مهم بودن برندینگ نیز تاییدی بر همین قضیه می باشد.

مسئله سوم مربوط به شناخت محصول در بازار می باشد. این شما هستید که خود و محصولتان را معرفی می کنید. در نتیجه تمامی عوامل دخیل در محصول شما از جمله قیمت، ارزش واقعی و کیفیت، ساختار و ظاهر، و بسیاری از عوامل دیگر با شناختی که با استفاده از برندینگ یا برند سازی در بازار انجام می دهید حاصل می شود. پس برندینگ از این جهت مهم است که شما به بسیاری از افراد کمک می کنید که محصول شما را ببینند و مورد مقایسه قرار دهند که این روش، به نوعی رعایت حقوق مصرف کننده نیز محسوب می شود. پس از شناخت محصول در بازار فضایی ایجاد می شود که مردم عادی جامعه گرایشات خود را به سمت محصولات شما توسط افراد خبره بازاریاب و هم چنین اینفلوئنسر ها نشان می دهند. اینفلوئنسرها در واقع تبلیغ کنندگان مجازی هستند که در اینستاگرام و تلگرام با روش های مختلفی فعالیت دارند و هدف این افراد شناساندن محصولات برند یا معروف می باشد. هم چنین فروش محصولاتی که نام تجاری خاصی دارند نیز از وظایف این افراد بوده که این موضوع نیز موید گستردگی برندینگ می باشد.

 

عوامل اصلی و دخیل در برندینگ

عوامل اصلی در برندینگ شامل موارد زیر می شوند:

  • لوگو سازی برای برند
  • انتخاب اسم مناسب برای برند
  • صدای برند یا تبلیغات دهان به دهان
  • تگ لاگین یا انتخاب عبارتی کوتاه برای معرفی
  • استاندارد سازی عناصر برند
  • ایجاد ثبات در برند

عوامل مختلفی وجود دارند که در برند سازی دخیل هستند و دامنه و گستردگی برندینگ را به وضوح نشان می دهند. اولین عامل لوگو سازی مناسب برای برند می باشد. انتخاب یک شکل و طرح مناسب باعث شناخته شدن محصول شما می شود. هم چنین انتخاب اسم مناسب که با جامعه و محیط زندگی مطابقت داشته باشد و از نظر دیدگاه روانشناختی به ذهن افراد دید مثبتی دهد بسیار موثر می باشد. منظور از صدای برند این است که وقتی محصولی کیفیت بالایی داشته باشد و عملیات برند سازی برای این محصول صورت بگیرد تبلیغات گسترده ای شکل می گیرد، به گونه ای که تبلیغات دهان به دهان تعداد مشتریان شما را به شدت افزایش می دهد بدون آنکه هزینه بالایی را تقبل کنید. تگ لاگین یا عبارت کوتاه در برندینگ عبارت است از انتخاب یک جمله معنا دار و موثر که انگیزه فکر کردن و خرید را در ذهن مشتری ایجاد نماید. برای مثال شرکت ال جی عبارت زندگی خوب است را برای برند خود انتخاب کرده و با خواندن این جمله محرک خوب و حس خوبی در شخص مصرف کننده ایجاد می شود.

یکی از عوامل مهم دیگر استاندارد سازی عناصر برند می باشد. منظور از استاندارد سازی عناصر این است که باید طرح و رنگ ثابت و مشخصی را برای محصول خود استفاده کنید و نباید خیلی شلوغ و پیچیده باشد و باید پایدار بوده و ثبات داشته باشد. همه این عوامل را که در نظر بگیریم به این نتیجه می رسیم که عامل ثبات از تمامی این عوامل و به نوعی از عناصر اصلی برندینگ می باشد که موضوع برندینگ تا حد زیادی به ثبات و پایداری بستگی دارد.

Leave Your Comments