با ارز دیجیتال بیشتر آشنا شوید ؟

با ارز دیجیتال بیشتر آشنا شوید ؟

ارز دیجیتال، موضوعی که امروزه عده زیادی از مردم درباره آن صحبت می کنند. اما شاید هنوز هم برای افراد بسیاری، ارز دیجیتال مبهم باشد. در واقع ارز های دیجیتال شکل دیگری از پول می باشند که بر پایه علم رمزنگاری بنا شده اند و هیچ نهاد دولتی یا سازمان بخصوص نمی تواند بر آن نظارت داشته و آن را کنترل نماید.

ارز دیجیتال، موضوعی که امروزه عده زیادی از مردم درباره آن صحبت می کنند. اما شاید هنوز هم برای افراد بسیاری، ارز دیجیتال مبهم باشد. در واقع ارز های دیجیتال شکل دیگری از پول می باشند که بر پایه علم رمزنگاری بنا شده اند و هیچ نهاد دولتی یا سازمان بخصوص نمی تواند بر آن نظارت داشته و آن را کنترل نماید.

یکی از اهداف اصلی تشکیل ارز های دیجیتال این است که مردم از سیستم های مالی و بانکی قدیمی خارج شوند و بتوانند پول ها و سرمایه های خود را در کیف پول های خود نگهداری کنند یعنی هر فرد بانک خودش را داشته باشد. همچنین افراد می توانند برای انتقال پول یا افتتاح حساب، تنها با استفاده از اینترنت تمامی کار های خود را انجام دهند.

امروزه تعداد زیادی ارز دیجیتال وجود دارد اما اغلب افراد تنها چند مورد خاص مانند بیت کوین، اتریوم، ریپل و یا  غیره را می شناسند که علت اصلی آن نیز صعود و رشد قیمتی بسیار جذاب آن ها می باشد.

 

انواع مختلف ارز دیجیتال

به طور کلی ارز های دیجیتال را می توان بدون در نظر گرفتن بیت کوین به دو دسته کلی آلت کوین (altcoin) و توکن (token) تقسیم کرد. تمامی آلت کوین ها دارای بلاک چین مخصوص به خود می باشند و در کد های ساختاری با یکدیگر تفاوت دارند. البته برخی از این آلت کوین ها از کد های ساختاری بیت کوین کپی برداری شده اند اما در جزئیات آن ها مانند تعداد سکه ها یا الگوریتم های استخراج یا سایر مواردی دیگر تغییراتی به وجود آورده اند.

البته لازم به ذکر است که تعدادی از رمز ارز های پایه ای مانند اتریوم و ریپل دارای شبکه های گسترده تر و کاملا متفاوتی نسبت به بیت کوین هستند که برای ایجاد خدمات و اهداف بیشتری به غیر از ارز دیجیتال طراحی شده اند.

نوع دیگر ارز دیجیتال ، توکن نام دارد که دارای قابلیت ها و کاربرد های منحصر به خود است. توکن ها همانند رمز ارز های پایه دارای بلاک چین های بومی و مخصوص به خود نیستند و بر پایه پلتفرم های آلت کوین ها مانند اتریوم یا غیره ساخته شده اند. در حقیقت تراکنش توکن ها بدون بهره گیری از قدرت بلاک چین های اصلی قابل انجام نیست.

 

علت افزایش سریع محبوبیت ارز دیجیتال

بازار ارز های دیجیتال دارای نوسانات قیمتی بسیار جذابی برای سرمایه گذاران و معامله گران می باشد و در طی سال های اخیر برای سرمایه گذاران خود رشد های بسیار خوبی داشته است. این عامل یکی از اصلی ترین دلایلی است که افراد بسیاری را به سمت خود جذب کرده و موجب افزایش تقاضا در این بازار شده است.

از دیگر دلایلی که می توان به آن ها اشاره کرد، استفاده از فناوری های جدید و همچنین وجود ایده های آزادی خواهانه در بازار ارز دیجیتال می باشد. در بازار ارز های دیجیتال بر خلاف سیستم های بانکی نوین امروزی، هیچ نهاد و سازمان دولتی نمی تواند بر تراکنش های مالی افراد نظارت داشته باشد. همین امر موجب کنار رفتن واسطه های مالی از چرخه اقتصادی و ورود سرمایه های بسیار کلان به این بازار شده است.

علاوه بر آن به دلیل استفاده از سیستم ها و شبکه های رمزنگاری بسیار پیچیده و دقیق، امکان تقلب در سیستم های آن وجود ندارد و سیستم های پرداختی به طور دقیق فعالیت می کنند. این عامل نیز برای افرادی که به سیستم های مالی سنتی اعتماد نداشتند بسیار جذاب بوده و سبب استقبال از این بازار شده است.

معروف ترین ارز های دیجیتال در بازار

تعداد بسیار زیادی ارز دیجیتال در بازار موجود است اما اغلب آن ها پروژه های شکست خورده و ناتمام هستند و فقط تعداد محدودی موجود است که ارزش قیمتی بسیار جذابی برای سرمایه گذاران و معامله گران دارند.

  1. بیت کوین

مشهور ترین ارز دیجیتال رایج در دنیا بیت کوین است. بیت کوین حدود 13 سال پیش توسط شخصی با نام ساتوشی ناکاموتو ایجاد شده است. اولین باری که بیت کوین به اوج شهرت رسید در سال 2013 بود که دلیل آن، رسیدن قیمت بیت کوین به 13 هزار دلار بود. همین امر موجب هجوم و افزایش تقاضا برای استخراج و خرید بیت کوین شد.

این ارز دیجیتال در بازار کریپتو با نام اختصاری btc شناخته می شود و ارزشمند ترین ارز موجود در این بازار می باشد. همچنین بیشترین حجم معاملات و تراکنش ها در بازار کریپتو نیز مربوط به این رمز ارز می باشد.

  1. اتریوم

اتریوم نیز از جمله رمز ارز های با ارزش و مشهور بازار ارز دیجیتال می باشد که در سال 2015 توسط شخصی به نام ویتالیک بوترین ایجاد شده و با نام اختصاری eth در بازار کریپتو شناخته می شود.  اتریوم از نسل های نوین رمز ارز ها به شمار می رود که اهداف اصلی آن هوشمند سازی فرایند ها و همچنین اجرای خودکار برنامه های غیر متمرکز می باشد.

  1. ریپل

ریپل نیز یکی از ارز های دیجیتال ارزشمند محسوب می شود که با نام اختصاری xrp  در بازار کریپتو شناخته می شود. ریپل تفاوت های متعددی با سایر رمز ارز ها مانند بیت کوین دارد. در واقع ریپل از مکانیزم تایید گروهی سرور ها برای تایید معاملات خود استفاده می نماید. همچنین از دیگر مزیت های بسیار خوب ریپل می توان به سریع و ارزان قیمت بودن هزینه های تراکنش آن اشاره کرد.

ریپل دارای پلتفرم متن باز منحصر به خود می باشد و تمامی معاملات آن تنها در طی چند ثانیه تایید می شوند. یکی از اهداف بزرگ ریپل این است که در سال های آینده بتواند بر تمامی معاملات در دنیا به تسلط کامل برسد.

در طی دهه اخیر که  بازار ارز دیجیتال ایجاد شده است، ارز های دیجیتال توانسته اند پیشرفت به سزایی را داشته باشند و در بین عموم مردم جایگاه خود را تثبیت کنند. این بازار در طی سالیان اخیر فراز و فرود های زیادی داشته است اما به نظر می رسد با گذر زمان، رمز ارز ها تغییراتی را در زندگی عموم مردم ایجاد کنند. بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کنند سیستم های بانکی امروزی در آینده جایگاه خود را به ارز های دیجیتال خواهند داد.

Leave Your Comments