شیوه انتخاب یک شغل مناسب

شیوه انتخاب یک شغل مناسب

آیا درباره شیوه انتخاب شغل مناسب اطلاعاتی دارید؟ برای گرفتن تصمیم درباره شغل آینده، باید ابتدا توانایی های خود را شناسایی کنید.

توضیحاتی درباره شیوه انتخاب شغل مناسب

برای تصمیم گیری درباره انتخاب شغل مناسب، باید توانایی ها و خصوصیات خود را خیلی خوب بشناسید. برای اینکار روی رفتارهای خود دقت بیشتری کنید. اگر شغل و پیشه ای که انتخاب می کنید، با ویژگی های شخصیتی شما، تطابق بیشتری داشته باشد، در نتیجه از شغل خود رضایت بیشتری خواهید داشت.

داشتن شغل مناسب با روحیه و ویژگی های شخصیتی افراد علاوه بر رضایت شغلی موجب می شود تا فرد احساس فرسودگی و سرخوردگی کمتر داشته باشد. هدف این افراد از انجام شغل و حرفه مورد علاقه، رسیدن به موفقیت های بیشتر می باشد.

افرادی که می خواهند مهارتی آموزش ببینند و یا در رشته های خاصی تحصیل کنند، ابتدا باید موقعیت شغلی و بازار آن را در کشور بررسی کنند. در هر دوره ای مشاغلی وجود دارند که بسیار پر درآمد و روی بورس هستند اما ممکن است  در دوره ی بعدی هیچ طرفداری نداشته باشند.

شناخت بیشتر ویژگی های شخصیتی

  • شناسایی نقاط ضعف و قوت خویش
  • تفکر درباره اهداف خود در مسیر زندگی
  • شناخت استعدادها و توانایی های خود
  • شناخت مهارت ها و تخصص های خود

انواع تیپ های شخصیتی

با شناسایی ویژگی های شخصیتی و روحیه خود می توانید تیپ شخصیتی خود را شناخته و تصمیم درست تری جهت انتخاب شغل مناسب بگیرید.

  • نوآور، جستجوگر، تحلیل کننده و اهل تفکر
  • مرتب، منظم و قانون مدار
  • علاقه مند به هنر و خلق ایده های خلاقانه
  • علاقه مند به انجام فعالیت های عملی و ساخت چیزهای نو
  • برقراری روابط صمیمی، اجتماعی و دوستانه

کشف استعداد مهمترین روش انتخاب شغل مناسب

اگر همه افراد یکسان و شبیه هم بودند، این همه مشاغل مختلف ایجاد نمی شد. افراد با ویژگی های یکسان مانند هم فکر می کردند و توانایی های مشابه داشتند. تنوع و تفاوت های موجود بین افراد باعث بروز شغل های مختلف شده است.

اگر هر فرد ویژگی ها و استعدادهای ذاتی خود را به درستی بشناسد، می تواند با انتخاب شغل مناسب، زندگی بهتر و زیباتری داشته باشد. افرادی که با توجه به استعداد خود شغلی انتخاب کرده اند، محکم تر و استوارتر قدم برمی دارند.

کشف استعدادها برای انتخاب شغل مناسب با انجام مشاوره

انجام مشاوره با یک مشاور با تجربه و ماهر کمک می کند تا فرد ویژگی های شخصیتی، استعدادها و محدودیت های خود را بهتر بشناسد. مشاور در خودشناسی به فرد کمک می کند. انتخاب شغل  خوب، با توجه به شناخت هدف از زندگی و کشف استعدادها امکان پذیر است.

مشاور خوب با توجه به ویژگی های فرهنگی، اقتصادی و خانوادگی افراد مختلف کمک می کند تا فرد شغل مناسب خود را انتخاب کند.  مشاور کمک می کند  علاوه بر کشف استعدادها ، امکانات و محدودیت های جامعه را شناسایی کرده و سپس یک شغل و حرفه مناسب را انتخاب کنید.

عوامل مختلف موثر بر انتخاب شغل مناسب

در گذشته انتخاب شغل  به صورت موروثی  در خانواده انجام می شد. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی مشاغل مختلفی بیشتر از گذشته ایجاد شده اند. علاقه، مهارت و نیاز بازار عوامل مختلفی هستند که بر روی انتخاب شغل تاثیر می گذارند.

تاثیر علاقه بر انتخاب شغل مناسب لازم است ولی کافی نیست. افراد مختلف ممکن است همزمان به چند شغل علاقه مند باشند اما تمام آن مشاغل را نمی توانند یکجا انجام دهند. انتخاب شغل باید با توجه به روحیات، مهارت ها، استعدادها و عوامل دیگر انجام شود تا با ویژگی های فرد سازگارتر باشد.

 

تاثیر مهارت و تخصص بر انتخاب شغل

موفقیت افراد در شغل و حرفه بستگی به میزان تخصص و مهارت بستگی دارد. افرادی که می خواهند در زندگی و شغل خود موفق تر بوده و پیشرفت داشته باشند، باید مهارت های لازم را کسب کنند. در غیر این صورت فرد بی تخصص خیلی زود از بازار کار خارج می شود.

در هر شغلی افراد مختلف با توانایی ها و مهارت های زیاد وجود دارند. مشتریان به سوی افرادی کشیده می شوند که میزان تخصص و مهارت آنها بیشتر باشد.

استعداد و مهارت در انتخاب شغل مناسب تاثیرگذار است. برای کسب مهارت در زمینه شغلی باید استعداد هم داشته باشید تا موفق شوید. افرادی  که برای انجام یک کار استعداد لازم را نداشته باشند، موفق نیستند و خیلی زود از انجام آن خسته و دلسرد می شوند.

اگر برای آموزش یک مهارت تصمیم گرفته اید، باید تلاش و کوشش را سرلوحه کار خود قرار دهید. کسب مهارت برای انجام یک شغل مناسب به یکباره به دست نمی آید. امروزه با استفاده از نرم افزارهای تکنولوژی های جدید می توانید مهارت کافی در زمینه های مختلف را کسب کنید.

توجه به نیاز بازار برای انتخاب شغل مناسب

با توجه به نیازهای جامعه می توانید یک شغل مناسب و پر درآمد را انتخاب کنید. قبل از گرفتن تصمیم نهایی باید نیاز بازار را در نظر بگیرید. اگر به نیاز بازار برای انتخاب شغل توجه نکنید، ممکن است از تصمیم خود پشیمان شوید و ضرر زیادی کنید.

اشتباه های رایج درباره انتخاب شغل

  • به تقلید از دیگران شغل خود را انتخاب نکنید. تصمیم گیری کورکورانه موجب می شود تا به بن بست برسید.
  • اگر به رفتن به دانشگاه علاقه ندارید و فقط برای گرفتن مدرک درس می خوانید، توجه داشته باشید که کار بسیار اشتباهی است. شما باید به دنبال کشف علاقه و استعداد خود باشید و بی خیال گرفتن مدرک شوید.
  • با افراد غیر متخصص مشورت نکنید. برای انتخاب شغل بهتر است با یک مشاور خوب مشورت کنید.
  • به شغل های دهان پر کن و پر هیاهو توجه نکنید. مهمترین مسئله در انتخاب شغل، علاقه شما است. به دنبال انتخاب شغلی نباشید که با آن چشم اطرافیان را کور کنید و دهانشان را ببندید. فعالیت در حوزه کاری مورد علاقه موجب پیشرفت فرد می شود.
  • همه توجه خود را به آینده معطوف نکنید. شرایط زندگی همیشه در حال تغییر می باشد. نمی توان یک برنامه ریزی دقیق برای آینده داشت. در برخی مواقع تمرکز بر روی آینده موجب تخریب زندگی امروز می شود.
  • گرفتن تصمیم عاقلانه و منطقی همراه با توجه به احساسات: همیشه نباید کارها و تصمیمات خود به صورت عاقلانه و منطقی انجام دهید. سرکوب کردن احساسات باعث پشیمانی در آینده می شود. در برخی مواقع به صدای درون خود گوش کنید.

کلام آخر

انتخاب شغل مناسب باید با تحقیق و تفکر انجام شود. با شناخت و کسب اطلاعات کافی در زمینه شغلی می توانید به موفقیت های زیادی برسید. نارضایتی از شغل باعث بروز فشارها و استرس هاس زیادی بر فرد می شود.

 

Leave Your Comments