چگونه میتوانیم یک فروشنده خوب شویم؟

چگونه میتوانیم یک فروشنده خوب شویم؟

آیا درباره علل موفقیت یک فروشنده خوب اطلاعاتی دارید؟ مهمترین دلیل موفقیت یک فروشنده خوب، گوش دادن به سخنان مشتری ها می باشد.

توضیحاتی درباره استراتژی موفقیت یک فروشنده خوب

درک متقابل و شنیدن خواسته های مشتریان، اولین و مهمترین گام برای موفقیت یک فروشنده خوب است. مهارت های لازم برای اینکه یک فرد، فروشنده قابل شود، بستگی به ویژگی های ذاتی فرد دارد. با یادگیری و افزایش اطلاعات خود می توانید، بسیاری از مهارت ها و  توانایی هایی را برای فروش بیشتر فرا بگیرید.

مهارت های لازم برای فروشنده خوب

برای اینکه یک فروشنده خوب شوید، باید مهارت های مختلفی مانند درک متقابل، همدلی،  گوش دادن فعال، صبوری، سازگاری و برقراری روابط اجتماعی را در خود تقویت کنید.

  • علاقه فروشنده خوب جهت کمک به دیگران: مهمترین خصوصیت فرد برای موفقیت در این کار، علاقه مندی فرد، برای کمک به دیگران است. یک فروشنده خوب سعی می کند تا بهترین محصول با توجه به بودجه مشتری را برای او تامین کند.
  • همدلی و درک متقابل: یک فروشنده خوب باید خود را به جای مشتری قرار دهد تا متوجه شود که مشتری چه می خواهد. همدلی و درک متقابل از طریق گوش دادن فعال امکان پذیر است. کسانی که این خصوصیت را در خود پرورش می دهند، جزو موفق ترین فروشندگان هستند.
  • مهمترین شرط موفقیت، صبور بودن است: یک فرد صبور جهت ارائه خدمات به مشتریان خود موفق تر عمل می کند. برخی از مشتریان برای خرید کالای مورد نظر خود چندین بار یک کالا را بررسی می کنند و یا به دفعات مکرر به شما مراجعه می کنند.  صبر و شکیبایی در چگونگی رفتار با این گروه از افراد  بسیار مهم می باشد.
  • برقراری رفتار دوستانه و صمیمی با مشتری: برای اینکه فروشنده خوبی باشید باید بتوانید رفتار دوستانه و صمیمانه ای با مشتریان خود برقرار کنید. فروشندگان با افراد مختلف با سلیقه ها و نظرات متفاوت، سر و کار دارند. سعی کنید برای کسب موفقیت، با رفتار محترمانه و بسیار مهربان با آنها برخورد داشته باشید. داشتن رفتار خوش در برخورد با مردم موجب می شود تا مشتریان زیادی داشته باشید. مردم بیشتر به نزد کسانی می روند که رویی باز و گشاده دارند.

 

 

فروشنده خوب اطلاعات خود را در مورد محصولات جدید موجود در محل کار افزایش دهد.

برای موفقیت در کسب و کار، توانایی ها و اطلاعات خود را در مورد محصولات جدید بروز می کند. برای افزایش توانایی های خود بهتر است کار با تکنولوژی های برتر و استفاده از دنیای مجازی را هم آموزش ببینید. فن آوری می تواند موجب افزایش سرعت ارائه خدمات به مشتری شود.

فروشنده باید توانایی انجام چندین کار را به صورت همزمان را داشته باشید.

برای موفقیت در حرفه خود، باید بتوانید به صورت همزمان چند کار را انجام دهید. در برخی مواقع چند مشتری به صورت همزمان از شما اطلاعات می خواهند. شما باید توانایی پاسخ گویی به تمام افراد را داشته باشید. اولویت بندی هم در این رابطه اهمیت زیادی دارد.

 

فروشنده خوب باید توانایی تحمل فشارهای جسمانی را داشته باشد.

در برخی مواقع لازم است تا فرد برای مدت طولانی به حالت ایستاده باشد و یا برای برداشتن محصولات مورد نظر مشتریان خود، به دفعات مکرر خم و راست شود. تحمل فشارهای جسمی برای افراد ضعیف مشکل است و خیلی زود خسته می شوند. فروشندگان خوب باید توان جسمی را خود را با انجام تمرینات ورزشی منظم، تقویت کنند تا زود خسته نشوند.

یادگیری تکنیک های فروش

یک فروشنده خوب باید فروش ویژه را یکی از تکنیک های فروش خود کند.

برای موفقیت و فروش بیشتر باید در دوره های زمانی خاص و محدود،  تخفیفات ویژه خرید محصولات را ارائه کنید. ارائه تخفیف و پیشنهادات ویژه در برخی از زمان ها موجب می شود تا مشتریان زیادی را به سوی خود جلب کنید. این روش یکی از موثرترین و قدیمی ترین تکنیک های فروش می باشد. سعی کنید در این بازه زمانی محصولاتی را ارائه کنید که همیشه در دسترس نیستند و یا کمتر در بازار وجود دارد.

برخی از فروشنده های بی انصاف اجناس خود را چند برابر قیمت به فروش می رسانند و در زمان حراج مقداری قیمت محصولات خود ا کاهش می دهند. این نوع کلاهبرداری موجب می شود تا مشتریان خود را از دست دهند.

به صورت خیلی شایسته و با احترام از مشتریان خود تعریف کنید اما زیاده روی نکنید.

فروشنده خوب  با سخنان خود بر روحیه مشتریان تاثیر می گذارد. به شیوه ای ماهرانه و صمیمی با مشتری رفتار کنید تا نظر او را به سوی خود و اجناس خود جلب کنید. تعریف از مشتری نباید خیلی اغراق آمیز  باشد، به صورتی که مشتری شما را یک فرد چاپلوس تصور کند.

با رفتار محبت آمیز و خستگی ناپذیر خود مشتری را مجبور به خرید کنید.

برخی از فروشندگان زیرک و باهوش هنگام حضور مشتریان چندین مدل از یک جنس را با قیمت ها و کیفیت های مختلف ارائه می کنند. چندین بار به خاطر جلب رضایت مشتری  برای آوردن محصول به انبار می روند و جنس جدید می آورند.  پذیرایی از مشتری با نوشیدنی، شکلات و … می تواند تعداد مشتریان را افزایش دهد.

فروشنده خوب و باهوش برای فروش کالای خود عجله نمی کند.

فروشنده باهوش می داند که برای فروش بهتر و کسب اعتماد مشتری، باید صبور باشد. به جای اینکه مشتریان خود را وادار به خرید کنید بهتر است به آنها اجازه دهید تا فکر کنند و سپس تصمیم بگیرند.

یک فروشنده با اخلاق و متعهد، مزایای محصولات را برای مشتریان بیان می کنند ولی خودش به جای مشتری تصمیم نمی گیرد. این گروه از فروشندگان به تصمیم مشتری احترام می گذارند.

مشتری باید به فروشنده اعتماد داشته باشد.

تکنیک های فروش در کنار خوش قولی و صداقت برای موفقیت موثر می باشند. هنگامی که به مشتری خود قولی می دهید، حتما در زمان مقرر به آن عمل کنید. در صورت ارتکاب اشتباه حتما از مشتری خود معذرت خواهی کنید.

فروشنده خوب و مورد اعتماد در صورت وجود ایراد و یا مشکل در محصول، مشکل را  به اطلاع مشتری می رساند. برای داشتن فروش بیشتر باید روابط کاملا صادقانه و محترمانه با مشتری برقرار کرد.

فروشنده موفق، موفقیت خود را در جلب رضایت مشتری می داند.

یک فروشنده موفق بعد از فروش سعی می کند ارتباط خود را با مشتریان از دست ندهد. اطلاع از بازخوردها و نظرات مشتریان برای گرفتن تصمیم های بهتر در آینده موثر است.

کلام آخر

فروشنده موفق بر توسعه و رونق کسب و کار تاثیر مستقیم می گذارد. فروش بیشتر، جلب رضایت مشتریان، رسیدن به شهرت و بالا بردن اعتبار یک برند با فروشندگی خوب ایجاد می شوند. کسب مهارت ها و تکنیک های موثر برای افزایش توانایی جهت برقراری ارتباط با مشتریان بر موفقیت حرفه فروشندگی تاثیر دارد.

Leave Your Comments