اثر مهارت های فردی بر افزایش انگیزه و شاد زیستن

اثر مهارت های فردی بر افزایش انگیزه و شاد زیستن

انسان آمیخته ای از خصوصیات ذاتی و اکتسابی است. آنچه برگرفته از ذات انسان است به سختی می تواند تغییر یابد اما امور اکتسابی حاصل تجربیات زندگی است و می توان به مرور زمان آنها را آموخت و پرورش داد. مهارت های فردی در واقع اشاره به بخش اکتسابی زندگی فردی دارد یعنی مهارت هایی که با آموزش می توان آنها را کسب کرد.

مهارت های فردی چیست

انسان آمیخته ای از خصوصیات ذاتی و اکتسابی است. آنچه برگرفته از ذات انسان است به سختی می تواند تغییر یابد اما امور اکتسابی حاصل تجربیات زندگی است و می توان به مرور زمان آنها را آموخت و پرورش داد. مهارت های فردی در واقع اشاره به بخش اکتسابی زندگی فردی دارد یعنی مهارت هایی که با آموزش می توان آنها را کسب کرد. از مهارت های فردی می توان برای ارتقای شخصیت، موقعیت شغلی، موقعیت اجتماعی و … استفاده کرد.

مهارت های فردی چه اثری بر افزایش انگیزه و شاد زیستن دارد

ماهیت مبهم زندگی در کنار پستی بلندی های غیرقابل پیش بینی آن ظاهر زندگی را تلخ جلوه داده است. اگر انسان تمام تمرکز خود را بر چرایی های گذشته و ابهام آینده بگذارد بدون شک دچار تزلزل روحی می شود. شاد زیستن هنری است که فرد با کمک آن می تواند از موانع زندگی عبور کند و با طیف خاطر تمامی مراحل را پشت سر بگذارد. بر خلاف تصور عمومی که شادی متاثر از شرایط مالی، شغلی، ذاتی و … است، شادی کاملا اکتسابی و برگرفته از مهارت های فردی است. مهارت های فردی اگر در جهت افزایش انگیزه و شاد زیستن باشد می تواند زندگی راحت و بی دغدغه ای را به ارمغان بیاورد.

 

افزایش انگیزه و شادی با کمک مهارت های فردی

سبک زندگی امروز موجب شده است که بسیاری از مردم شاد زیستن را فراموش کنند به طوری که امروزه این امر به دغدغه ای عمومی تبدیل شده است. همانطور که پیشتر گفته شد بهترین راهکار برای افزایش انگیزه و شاد زیستن افزایش مهارت های فردی است. مهارت های فردی دارای الگو منظمی هستند به همین دلیل فرد قادر به آموختن آنها است اما در این راه نباید تمرین و ممارست فراموش شود. در ادامه در جهت افزایش مهارت های فردی در راستای ایجاد یک زندگی شاد راهکارهایی ارائه می شود که عمل کردن به آنها برای رسیدن به مقصود خالی از لطف نیست.

 

  • اولین مهارت فردی که باید آموخته شود تغییر سبک تغذیه است. بسیاری از ما بدون توجه و صرفا در جهت رفع نیاز، مواد غذایی را مصرف می کنیم اما گاهی این مواد نه تنها نمی توانند برای بدن مفید باشند بلکه زیان هایی را نیز وارد می کنند. داشتن تغذیه سالم علاوه بر تضمین سلامتی می تواند از نظر روحی نیز فرد را به شاد زیستن ترغیب کند. تغذیه سالم بر داشتن اندام متناسب که یکی از مهمترین عوامل افزایش انگیزه است، بی تاثیر نیست.
  • ورزش کردن یکی دیگر از مهارت های فردی است که باید به عادت مستمر تبدیل شود. با ورزش کردن هورمون های مخصوص شادی بیشتر از قبل ترشح می شوند به همین دلیل فرد می تواند طول روز را شاد تر سپری کند.
  • استراحت کردن به قدر نیاز بدن از عوامل دیگری است که خیلی ساده بسیاری از کنار آن عبور می کنند اما باید مورد توجه واقع شود.
  • سه مورد بالا بر تقویت مهارت های جسمی اشاره داشت اما مهارت های فردی روحی از اهمیت بیشتری برخوردار است. یکی از مهمترین مهارت های فکری مثبت اندیشی است. نگرش ما در چگونه رقم خوردن رویداد ها موثر است. دیدگاه ما می تواند از یک اتفاق ساده برداشت های گوناگونی داشته باشد که این برداشت ها درد و یا خوشحالی را به وجود می آورد. بنابراین بزرگترین مهارتی که فرد با تمرین و ممارست می تواند در راستای افزایش انگیزه و شاد زیستن ایجاد کند مثبت اندیشی است.
  • حفظ اعتدال نکته دیگری است که نباید از آن غافل شد. غم و شادی لازمه زندگی همه ی انسان ها است پس نباید انتظار داشت همواره زندگی بر وفق مراد باشد. از طرفی در نگرش به مشکلات نیز نباید تنها سیاهی مطلق را دید. بدبینی یکی دیگر از عواملی است که از مرز تعادل خارج است. گاهی اوقات خوش بینی های غیر واقع گرایانه نیز می تواند مخرب باشد.
  • زندگی همه ی ما گذشته ای دارد که غیر قابل تغییر است. آینده نیز با ابهامات خود موجب افزایش تردید ها شده است. بزرگترین و مهمترین مهارتی که فرد می تواند داشته باشد زندگی کردن در لحظه است. انسان باید گام های خود را در مسیر موفقیت بردارد بدون آنکه به نتیجه ی آن بیندیشد. گذشته نیر تنها تجربه ای برای ادامه ی بهتر مسیر است.

  • شکرگزاری و عدم انجام مقایسه یکی دیگر از مهارت های فردی مهم برای زندگی است. بسیاری از ما انگیزه ی خود را برای ادامه ی مسیر از دست می دهیم زیرا خود و امکانات موجود را کمتر از دیگران برآورد کرده ایم. داشته های امروز ما آرزوی بسیاری از افراد است. برای افزون نعمت باید شکرگزار بود و قدر داشته ها را دانست.
  • مهارت های اجتماعی و حضور در جمع های مثبت نیز می تواند منجر به افزایش انگیزه و شاد زیستن شود. لازم است برای موفقیت در امور اجتماعی درک متقابلی ایجاد شود. باید تمرین کرد که قضاوتی صورت نگیرد. لازمه داشتن یک زندگی شاد، عشق ورزیدن است. انسان باید بی توقع جبران، عشق بورزد زیرا در این صورت موفق به زیباتر کردن جهان اطراف خود می شود.
  • برای امور زندگی خود برنامه ریزی کنید. بگذارید در تمامی حوزه ها مهارت های فردی شما رشد کند. استقلال اجتماعی و مالی از مهمترین عوامل رسیدن به زندگی شاد است. قوی وارد عمل شوید تا هیچ حرف و عملی شما را متزلزل نکند.

عوامل ذکر شده تنها بخشی از مهارت های فردی است که باید کسب شود تا زندگی شاد به ارمغان آید. لازم به ذکر است هر فرد باید به مرحله خودشناسی برسد تا بر اساس نیاز های شخصی مهارت های فردی خود را قوت بخشد.

Leave Your Comments